Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji o promocjach i aktualnych rabatach oraz informacji handlowych w zakresie produktów i usług od serwisu urszulabartkowska.pl na podany przeze mnie adres e-mail, w oparciu o art. 23. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).
Zapis na newsletter

W prawie wszystkich książkach, poradnikach, na szkoleniach i płytach słyszycie jak ważne jest zadawanie pytań klientowi.

Wiecie też, że pytania są zamknięte i otwarte.
Są pytania otwierające, prowadzące, nakierowujące, itd.

Jednak bardzo rzadko mówi się o tym w jaki sposób te pytania zadawać.

Dzisiaj podam Wam kilka najważniejszych wskazówek i przykładów.

Po pierwsze:
Zawsze miej przygotowane, czyli zapisane, najważniejsze pytania, które chcesz zadać. Pomoże Ci to pamiętać, aby dowiedzieć się o wszystko co najważniejsze. W sytuacji jak podczas rozmowy z klientem odbiegniecie od tematu, łatwo będzie Ci wrócić na właściwe tory. Zbudujesz swój wizerunek, jako osoby profesjonalnej, rzetelnej, poważnie traktującej spotkanie biznesowe.

Zaczynaj od pytań jak najbardziej ogólnych.
Przykłady
Ø W jaki sposób promowaliście się Państwo do tej pory ?
Ø Jak dotychczas radziliście sobie Państwo z utrzymaniem czystości w biurze ?
Ø Co spowodowało, że postanowiliście Państwo zmienić swoją stronę www ?
Ø Na jakie parametry zwracacie Państwo uwagę przy wyborze oferty ?

Po drugie:
Zadając pytania patrz rozmówcy w oczy, uśmiechaj się, mów łagodnym i spokojnym głosem.
W ten sposób zbudujesz przestrzeń dla zaufania i otwartej, szczerej rozmowy.

Po trzecie:
Jeżeli jakaś odpowiedź klienta, będzie wymagała rozwinięcia, doprecyzowania, dopytania o dodatkowe sprawy, zrób to. Będziesz miał pewność, że rozmawiacie o tym samym i wiesz o czym dokładnie klient mówi. To z kolei pozwoli Ci przedstawić produkt lub usługę, w pełni dopasowaną do potrzeb klienta.

Przykład
Ty: Jak dotychczas radziliście sobie Państwo z utrzymaniem czystości ?
Klient: Mieliśmy Panią Jadzię i ona sprzątała u nas od 10 lat.
Ty: W takim razie co się wydarzyło, że już nie sprząta ?
Klient: Urodził jej się wnuk i postanowiła się nim opiekować
Ty: Jak dawno odeszła Pani Jadzia ?
Klient: 3 tygodnie temu
Ty: To kto obecnie sprząta ?
Klient: Szukaliśmy nowej sprzątaczki, jednak nie mieliśmy szczęście, i żadna się nie
sprawdziła, dlatego, chcemy wynająć firmę sprzątającą. Mam nadzieję, że
dostaniemy jakąś ciekawą ofertę 🙂
Ty: Co ma Pan na myśli mówiąc ciekawa oferta ?

I po jego odpowiedzi, już wiesz co jest ważne dla klienta, na co zwraca uwagę, masz już pierwsze wskazówki, jak powinna być przygotowana oferta.

Po czwarte:
Jeżeli podczas odpowiadania na Twoje pytanie klient zarzuci tzw. haczyk, podążaj za klientem. Dopytaj o daną rzecz, wykaż zainteresowanie, może czasami zaskoczenie lub poproś o wyjaśnienie i doprecyzowanie.

Przykład
Ty: Przygotowując się do naszego spotkania, odwiedziłem Państwa stronę www i chciałbym o kilka rzeczy dopytać.
Klient: Dobrze, tylko proszę szybko bo spieszę się na koncert córki
Ty: Oooooo, a jaki to jest koncert ?
Klient: Moja córka chodzi do szkoły muzycznej i to jest Końcoworoczny koncert
Ty: A na jakim instrumencie gra Pana córka ?
Klient: Na fortepianie.

I w tym momencie, jeżeli jest Ci ten temat bliski, np. ja jestem muzykiem zawodowym 🙂 , to możesz kontynuować temat. Jeżeli nie czujesz się dobrze w tym temacie, możesz powiedzieć: To gratuluję córki i będę trzymał kciuki, żeby wszystko dobrze poszło 🙂 –  i wrócić do tematu głównego.

Najważniejsze zadanie już spełniłeś. Doceniłeś jego córkę i jego 🙂

Po piąte:
Zadawaj pytania w formie pozytywnej.
Przykłady
Ø Co cenicie sobie Państwo najbardziej we współpracy z firmą kurierską ?
Ø Jakie korzyści chcielibyście Państwo uzyskać, tworząc nową stronę www ?
Ø Czy dobrym rozwiązaniem dla Państwa będzie, gdy………. ?

 

Jeżeli będziesz miał  jakieś pytania w temacie artykułu – chętnie odpowiem.

Kontakt do mnie: ula@firmamuzyk.pl  🙂

 

Urszula Bartkowska

Trener i coach. Praktyk sprzedaży od 19 lat. W trakcie swojej kariery zawodowej pracowała jako przedstawiciel handlowy, dyrektor handlowy, trener i rekruter przedstawicieli handlowych. Prowadzi szkolenia z zakresu sprzedaży i obsługi klienta. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Oboju.

Komentarze

komentarzy

Comments are closed.

Zapisz się na Newsletter

Potwierdzam, że zapoznałem/am się z Polityką Prywatności, dostępną TUTAJ oraz że zostałem poinformowany/a, iż moje dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i poddawane profilowaniu oraz że nie będą wysyłane do krajów trzecich (tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy). Wiem też, że mogę w każdej chwili wycofać moją zgodę, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano, na podstawie zgody, przed jej cofnięciem. Wyrażam zgodę Urszuli Bartkowskiej Muzyk na następujące operacje przetwarzania moich danych osobowych obejmujących adres email oraz imię, dokonywane w celu marketingu usług własnych Urszuli Bartkowskiej Muzyk: wysyłanie mi przez email spersonalizowanych informacji marketingowych (np. newslettera, materiałów edukacyjnych, zaproszeń na wydarzenia)."

Zgadzam się na wysyłanie przez Urszulę Bartkowską Muzyk informacji handlowych na udostępniony przeze mnie adres poczty elektronicznej, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Top