2 podstawowe zasady wręczania wizytówki na spotkaniu
Tak jak obiecałam w ostatnim artykule, dzisiaj część druga podstawowych informacji o wręczaniu wizytówki podczas spotkania sprzedażowego.
Są 2 podstawowe zasady:
- Jeżeli klient zaraz na początku spotkania, lub w jego trakcie, wręczy Ci swoją wizytówkę, Ty od razu ODWDZIĘCZASZ mu się swoją wizytówką. Jego wizytówkę z uwagą czytasz, możesz coś istotnego czy też ciekawego na niej skomentować, i kładziesz ją tak, aby cały czas była widoczna, zarówno dla Ciebie jak i dla klienta.
- Jeżeli klient nie daje Ci swojej wizytówki, Ty dopiero na końcu spotkania, przy pożegnaniu, wręczasz mu swoją wizytówkę.
Omówmy teraz każdą z tych zasad. Dlaczego są ważne, jakie korzyści może Ci przynieść zastosowanie się do nich, a co możesz stracić jeżeli się do nich nie zastosujesz.
Zasada 1
Jeżeli klient zaraz na początku spotkania, lub w jego trakcie, wręczy Ci swoją wizytówkę, Ty od razu odwdzięczasz mu się swoją wizytówką. Jego wizytówkę z uwagą czytasz, możesz coś istotnego czy też ciekawego na niej skomentować i kładziesz ją tak, aby cały czas była widoczna, zarówno dla Ciebie jak i dla klienta.
Ta zasad jest ważna, ponieważ jeżeli klient sam na początku spotkania daje Ci swoją wizytówkę może to oznaczać że:
- chce otrzymać wizytówkę od Ciebie i od początku spotkania wiedzieć z kim rozmawia
- chce zaznaczyć kim jest, zwłaszcza jeżeli zajmuje ważne stanowisko
- chce sprawdzić czy jesteś dobrze przygotowany do spotkania (masz przy sobie wizytówki i w jaki sposób je przechowujesz)
- chce sprawdzić co zrobisz z wizytówką, którą od niego otrzymasz
- chce pokazać swój profesjonalizm
- itp.
Jakie korzyści da Ci zastosowanie się do tej zasady ? Po pierwsze pokażesz swój profesjonalizm. Po drugie pokażesz, że klient jest dla Ciebie ważny, a więc od pierwszych minut spotkania zaczniesz budować dobre relacje z klientem. Po trzecie, Ty będziesz wiedział jeszcze dokładniej z kim rozmawiasz. Od razu będziesz mógł dopytać o jakiś istotny szczegół na wizytówce. A ponad to, jeżeli zapomnisz imienia klienta będziesz mógł w każdej chwili spojrzeć na wizytówkę i sobie je przypomnieć. No i na koniec, będziesz wiedział, że dałeś już wizytówkę i nie musisz pamiętać o tym na końcu spotkania.
Co możesz stracić jeżeli nie zastosujesz się do tej zasady? No cóż, wyobraź sobie, że Ty dajesz swoją wizytówkę drugiej osobie, jakiemuś Przedstawicielowi Handlowemu, a on Tobie nie. Jak się czujesz? Co o nim myślisz? Jak go traktujesz? Odpowiedz sobie też na pytanie jak czułbyś się, gdybyś dał swoją wizytówkę, a druga osoba bez krótkiego nawet rzucenia na nią okiem, schowała ją do kieszeni… Uwierz mi, nie chciał byś się tak czuć. A więc nie rób drugiemu co Tobie niemiłe 🙂
Jeżeli na spotkaniu, ze strony klienta, jest więcej niż jedna osoba, a tylko jedna daje Ci wizytówkę, Ty odwdzięczasz się wizytówką każdej z nich.
Zasada 2
Jeżeli klient nie daje Ci swojej wizytówki, Ty dopiero na końcu spotkania, przy pożegnaniu, wręczasz mu swoją wizytówkę.
Ta zasada jest ważna, ponieważ jeżeli klient sam na początku spotkania nie daje Ci swojej wizytówki może to oznaczać że:
- nie wie jeszcze, czy chce Ci dać namiary do siebie
- nie ma jeszcze do Ciebie zaufania, nie wie czy będzie chciał z Tobą współpracować, a na wizytówce ma swój prywatny numer komórkowy
- nie ma wizytówek
- nie zna zasad wręczania wizytówek
- zapomniał przynieść wizytówki i teraz nie chce znowu wracać, aby ją przynieść np. z drugiego pokoju
- itp.
Jakie korzyści da Ci zastosowanie się do tej zasady ? Po pierwsze, klient będzie się czuł komfortowo, ponieważ nie postawisz go w niezręcznej sytuacji. Po drugie, pokażesz swój profesjonalizm. Po trzecie, jeżeli w trakcie spotkania lub na końcu spotkania, klient wręczy Ci swoją wizytówkę, będziesz wiedział, że jest to oznaka zdobycia wstępnego zaufania. Ponad to, wręczając wizytówkę na końcu spotkania będziesz mógł jeszcze raz podkreślić, że są na niej namiary do Ciebie. No i na koniec, jeżeli to spotkanie nic nie wniosło, wręczenie wizytówki na końcu spotkania, pozwoli Ci pozostawić kontakt do Ciebie, który będzie lepiej zapamiętany, niż gdybyś dał tą wizytówkę na początku spotkania, jak klient jeszcze nic o Tobie nie wiedział.
Co możesz stracić jeżeli nie zastosujesz się do tej zasady? Możesz postawić klienta w niezręcznej sytuacji np. dlatego, że on nie ma wizytówek i będzie się musiał z tego tłumaczyć. Może być tak, że klient nie chce Ci dać jeszcze swojej wizytówki, lub nie zna zasad wręczania wizytówek, więc Ty będziesz się źle czuł, a to może wpłynąć na całe spotkanie. Dawanie wizytówki na samym początku spotkania wygląda tak, jakbyś już teraz chciał klientowi coś sprzedać, a właściwie wcisnąć. A zgodzisz się ze mną, że to nie wygląda profesjonalnie. Co za tym idzie, od razu możesz klienta do siebie zrazić.Jeżeli na spotkaniu, ze strony klienta, jest więcej niż jedna osoba, na końcu spotkania dajesz wizytówkę każdej osobie.
Jeżeli będziesz miał pytania w temacie tego artykułu – chętnie odpowiem. Napisz na adres: ula@firmamuzyk.pl
Dzisiaj, zachęcam Cię gorąco, do zakupienia mojej książki/ lub audiobooka – „Badanie potrzeb klienta, czyli inwestycja z najwyższą stopą zwrotu”.
Komentarze
Comments are closed.