Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji o promocjach i aktualnych rabatach oraz informacji handlowych w zakresie produktów i usług od serwisu urszulabartkowska.pl na podany przeze mnie adres e-mail, w oparciu o art. 23. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).
Zapis na newsletter

Ty myślisz, że jak powiesz coś klientowi, raz czy drugi wytłumaczysz, to on to już wie, rozumie i pamięta.   Myślisz, że jak jest napisane w folderze, ulotce, na umowie, w katalogu, to on z pewnością to przeczytał i już wie.

No to jak to jest, że PH przychodzą do mnie już po raz kolejny  na szkolenie, bądź ja jestem po raz kolejny w ich firmie i prowadzę kolejne  szkolenie. Mówię coś, robimy ćwiczenia, oni to powtarzają, jest wszystko ok, a za 2 tygodnie już tego nie pamiętają albo już tego nie rozumieją. Jak to jest, że otrzymują ode mnie materiały, sami notują, dostają literaturę do przeczytania w danym temacie a jak powtarzamy wiadomości to mają czystą kartkę przed oczami. Nie pamiętają nic – w najlepszym razie prawie nic. Czyli coś gdzieś o czymś było mówione, jednak co to było dokładnie, to nie wiedzą.

 

Tak więc zastanów się, w jaki sposób klient ma wszystko pamiętać i wszystko wiedzieć?

Przecież Ty mu to rok temu mówiłeś.

No dobra kilka miesięcy temu.

No ok, tydzień temu.

No i co z tego?

 

Dlaczego tak się dzieje, że pomimo tego, że mówimy klientowi wiele ważnych informacji lub otrzymuje on je w formie pisemnej, przy kolejnym spotkaniu lub rozmowie telefonicznej mało co pamięta?   Zadaje te same pytania, nie zrobił tego, co powiedzieliśmy żeby zrobił, dziwi się, że dana informacja jest w folderze który mu zostawiłeś.

Oto 5 podstawowych przyczyn takiej sytuacji:

 

  1. Duża ilość informacji w krótkim czasie

 

Otóż zarówno ja nie prowadzę szkoleń minutowych, jak i Ty nie jesteś minutę u klienta. Ilość informacji, którą mu przekazujesz  jest bardzo duża.  Ja jestem szczęśliwa, jeżeli z jednego szkolenia jest zapamiętanych 10 % wiedzy, i to też nie przez każdego te same 10%.   A więc jeżeli dzisiaj odwiedziłeś 5 klientów i każdy z nich zapamiętał  10% tego co mówiłeś to i tak nie zapamiętali tego samego. Jednak bądź zadowolony, że w ogóle coś zapamiętali.

 

  1. Nowe, nieznane wcześniej informacje.

 

Zwróć uwagę, że wielokrotnie wiedza, którą podajesz klientowi jest dla niego nowa. Czy to będzie wiedza o Twojej firmie, czy o Twoich produktach/usługach, czy o zasadach współpracy, czy o terminach dostawy, czy chociażby o godzinach działania Twojej firmy.    Tak więc, bądź wyrozumiały i jeżeli jest taka potrzeba, powtórz informacje tyle razy ile to będzie potrzebne.

Pomocne jest wysłanie pisemnego podsumowania spotkania, czyli to o czym rozmawialiście.

 

  1. Problemy i brak słuchania

 

Może się zdarzyć tak, że klient ma swoje problemy i nie słucha co do niego mówisz. A jak nie słucha, to oczywistym jest, że nie będzie pamiętał. Jeżeli widzisz, że klient jest myślami gdzie indziej lub że jest poddenerwowany to powiedz najważniejsze rzeczy i umówi się na kolejne spotkanie. Może wtedy będzie lepsza atmosfera do rozmowy.

Jeżeli natomiast klient wprost informuje Cię, że ma jakiś problem czy też wydarzyła się jakaś ważna rzecz w firmie czy w jego rodzinie i w związku z tym masz szybko przedstawić z czym przychodzisz, najlepiej jak od razu zaproponujesz klientowi inny termin spotkania. Bardzo często klient będzie Ci bardzo wdzięczny i przy kolejnym spotkaniu będzie Ci dużo łatwiej rozmawiać.

 

  1. Niezrozumienie tego co mówisz

 

Zawsze zakładaj, że klient może nie rozumieć co do niego mówisz. Może tego nie rozumieć, ponieważ w ogóle się na danym temacie nie zna. Może nie rozumieć, bo używasz branżowego żargonu, którego on nie zna. Może nie rozumieć, bo jest wzrokowcem lub kinestetykiem ( a nie słuchowcem) i dopóki nie zobaczy tego o czym mówisz lub tego nie doświadczy, nie będzie w stanie tego zrozumieć.

 

  1. Posiadanie innej wiedzy na ten sam temat

 

Może również spotkać Cię taka sytuacja, że klient wcześniej uzyskał wiedzę w danym temacie i ta wiedza jest zupełnie inna od tego co Ty mu przedstawiasz. On już sobie tamte informacje poukładał, może nawet zaczął stosować, a teraz się dowiaduje, że to jednak jest inaczej. Wówczas ciężko będzie mu od razu zrozumieć i zaakceptować to co Ty mu w danym momencie mówisz.

 

 

Podsumowując:

Jeżeli klient o coś pyta – odpowiadaj tyle razy ile razy zapyta.

Jeżeli klient prosi o wytłumaczenie czegoś – tłumacz tyle razy ile będzie potrzeba.

Jeżeli klient zapomina o czymś – przypominaj tyle razy ile będzie trzeba.

 

Oczywiście mówię tu o klientach wartościowych, konkretnych, takich, których chcesz mieć jako klientów. Jeżeli tak zachowuje się klient, który po prostu marudzi, który Ciebie i Twojego czasu nie szanuje, który ma wiecznie i o wszystko pretensje to wtedy zastanów się, czy w ogóle chcesz, aby ten klient był nadal Twoim klientem.

 

Jeżeli będziesz miał pytania w temacie artykułu – chętnie odpowiem. Napisz na adres ula@firmamuzyk.pl

 

Urszula Bartkowska

Trener i coach. Praktyk sprzedaży od 19 lat. W trakcie swojej kariery zawodowej pracowała jako przedstawiciel handlowy, dyrektor handlowy, trener i rekruter przedstawicieli handlowych. Prowadzi szkolenia z zakresu sprzedaży i obsługi klienta. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Oboju.

Komentarze

komentarzy

Comments are closed.

Zapisz się na Newsletter

Potwierdzam, że zapoznałem/am się z Polityką Prywatności, dostępną TUTAJ oraz że zostałem poinformowany/a, iż moje dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i poddawane profilowaniu oraz że nie będą wysyłane do krajów trzecich (tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy). Wiem też, że mogę w każdej chwili wycofać moją zgodę, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano, na podstawie zgody, przed jej cofnięciem. Wyrażam zgodę Urszuli Bartkowskiej Muzyk na następujące operacje przetwarzania moich danych osobowych obejmujących adres email oraz imię, dokonywane w celu marketingu usług własnych Urszuli Bartkowskiej Muzyk: wysyłanie mi przez email spersonalizowanych informacji marketingowych (np. newslettera, materiałów edukacyjnych, zaproszeń na wydarzenia)."

Zgadzam się na wysyłanie przez Urszulę Bartkowską Muzyk informacji handlowych na udostępniony przeze mnie adres poczty elektronicznej, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Top