Planować sprzedaż czy nie planować ?
Po co w ogóle planować ?
Jak zaplanuję i nie zrobię planu – rozczarowanie, jak zaplanuję i zrobię 2 razy więcej, to w przyszłości mogę przeszacowywać moje plany zbyt odważnie.
Skąd mam wiedzieć ile sprzedam w danym dniu, tygodniu, miesiącu, roku ?
Na ile zrobione plany sprzedażowe np. miesięczne, przekładają się na faktyczny obrót ?
Takie i inne pytania, zadają mi uczestnicy moich szkoleń. I za każdym razem jak je słyszę, odbijam piłeczkę i pytam:
– A jeżeli jedziesz na zakupy to planujesz co chcesz kupić ?
– Jak wybierasz się na wakacje, to planujesz je wcześniej ?
– Jeżeli chcesz kupić mieszkanie to przeznaczasz czas na zaplanowanie tego ?
Jeżeli przynajmniej na jedno z tych pytań odpowiedziałeś – TAK – to teraz zapytam – Dlaczego to robisz ?
Proszę weź teraz kartkę papieru i długopis lub ołówek ( może być też kolorowa kredka :)) Wybierz jakiś swój cel, jakieś zadanie, coś co chcesz zrobić w najbliższym tygodniu, miesiącu, roku. Zapisz to na górze kartki – dużymi literami.
Teraz poniżej, na środku kartki – mniejszymi literami – napisz – Co może się wydarzyć, jeżeli nie zaplanuję ……. ( wpisz to co napisałaś na górze kartki).
Następnie w punktach wypisz wszystko co przyjdzie Ci do głowy. Wszystkie odpowiedzi na to pytanie, które zrodzą się w Twojej głowie.
Jak wyczerpią Ci się pomysły, napisz na środku kartki – Co zyskam, jeżeli zaplanuję ……. ( wpisz to co napisałaś na samej górze kartki )
I ponownie w punktach wypisz wszystko co przyjdzie Ci do głowy. Wszystkie odpowiedzi na to pytanie, które zrodzą się w Twojej głowie.
Przemyślenia z tego ćwiczenia pozostawiam Tobie.
A teraz, jeżeli chcesz, zatrzymaj to nagranie i zrób to samo ćwiczenie z zaplanowaniem wysokości swojej sprzedaży na dany tydzień, miesiąc, kwartał, lub rok. Jak wykonasz ćwiczenie – kontynuuj słuchanie.
Jakie wnioski nasuwają Ci się po zrobieniu tych dwóch ćwiczeń ?
Czy już wiesz dlaczego warto planować sprzedaż ?
Czy wiesz jakie możesz mieć z tego korzyści ?
Po pierwsze, jeżeli masz wyznaczony, zapisany, wypowiedziany konkretny cel, w tym przypadku konkretną wielkość sprzedaży na dany okres czasu, wówczas wiesz do czego dążysz. Twój umysł otrzymał współrzędne miejsca do którego ma dotrzeć.
Po drugie, jeżeli znasz dokładną datę kiedy cel ma być osiągnięty – wynik sprzedaży ma wynosić min, tyle ile zaplanowałeś, – wówczas mobilizujesz się, aby robić poszczególne etapy osiągania tego celu, też w określonym czasie, w przeciwnym razie, nie zdążysz.
To jest tak jak z podróżą Jeżeli wiesz, że Twój pociąg odjeżdża o 7:53 to wszystkie Twoje działania są podporządkowane czasowo tej godzinie. Gdybyś nie wiedział o której chcesz jechać, tylko że chcesz, to mógłbyś mieć problem, żeby zdążyć na 7:53 🙂
Po trzecie, planując sprzedaż, wiele razy odkryjesz, że o jakimś kliencie zapomniałeś, i od 3 miesięcy nie przypilnowałeś kontaktu z nim, chociaż podczas ostatniej rozmowy, powiedział, że jest zainteresowany zakupem Twojego produktu, tylko musi się zastanowić.
Jeżeli będziesz co tydzień, co miesiąc, co kwartał planować swoją sprzedaż, zawsze będziesz pamiętać o wszystkich swoich potencjalnych klientach.
Po czwarte, jeżeli wypiszesz na początku miesiąca, wszystkich potencjalnych klientów i kwoty za jakie mogliby kupić, to sam się zdziwisz, że jest tego tak dużo 🙂 i od razu będziesz miał większą motywację do pracy 🙂
Powodów dlaczego warto planować sprzedaż jest o wiele więcej. Dzisiaj chciałam Ci tylko zasygnalizować ważność tematu.
Życzę tworzenia mobilizujących planów sprzedaży i efektów, które będą przerastały Twoje oczekiwania 🙂
Powodzenia 🙂
Jezeli będziesz miał pytania do tego artykułu – chętnie odpowiem.
Kontakt do mnie:
Komentarze
Comments are closed.