Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji o promocjach i aktualnych rabatach oraz informacji handlowych w zakresie produktów i usług od serwisu urszulabartkowska.pl na podany przeze mnie adres e-mail, w oparciu o art. 23. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).
Zapis na newsletter

CZĘŚĆ 2 CYKLU „JAK ZNALEŹĆ PRACĘ MARZEŃ?”

Zanim rozpoczniesz szukanie swojej pracy marzeń, wskazane byłoby przygotowanie CV i LM.

  • CV – curriculum vitae
  • LM – list motywacyjny

CV – to nic innego jak Twój zawodowy życiorys. Tam piszesz wszystko to co w życiu robiłeś oraz wszystkie najważniejsze informacje o sobie.

CO POWINNO ZAWIERAĆ CV

  • Zdjęcie
  • Dane osobowe i adresowe
  • Ukończone Szkoły lub/i te w trakcie
  • Miejsca pracy
  • Dodatkowe kursy i szkolenia
  • Umiejętności
  • Zainteresowania
  • Klauzulę CV

ZDJĘCIE – tylko Twoja twarz, uśmiechnięta, ubiór biznesowy, czyli koszula lub koszula i marynarka (nie ma znaczenia na jakie stanowisko aplikujesz – zawsze warto stosować się do tych wytycznych)

DANE OSOBOWE – imię i nazwisko, adres zamieszkania, data urodzenia, adres mailowy, numer telefonu kontaktowego

SZKOŁY – UKOŃCZONE lub/i KONTYNUOWANE – pamiętaj, aby pisać od góry – szkoła wyższa, poniżej, szkoła średnia, (gimnazjum lub szkoła podstawowa tylko opcjonalnie). Jeżeli ukończyłeś 2 szkoły wyższe lub kontynuujesz 2 szkoły wyższe wówczas najwyżej powinna być ta którą rozpocząłeś najpóźniej (czyli data rozpoczęcia tej szkoły jest najbliższa obecnej dacie, w której piszesz CV). Dlaczego taki układ? Dlatego, że wtedy osobie rekrutującej łatwiej czyta się Twoje CV i zapoznaje z najważniejszymi informacjami. Wiadome jest, że informacja o szkole podstawowej czy gimnazjum jest najmniej ważna dla rekrutera😊

MIEJSCA PRACY – wypisz wszystkie miejsca pracy. Co zaliczamy do obszaru „praca”? Wszystko co robiłeś i otrzymałeś za to wynagrodzenie. Zbierałeś truskawki – napisz, roznosiłeś ulotki – napisz, wyprowadzałeś psa sąsiadce – napisz, kopałeś rowy – napisz. Pracowałeś 2 dni – napisz, pracowałeś jak miałeś 10 lat – napisz, miałeś swoją firmę – napisz, pracowałeś w korporacji 10 lat – napisz, itd.

Ta informacja to jedna z najważniejszych informacji w Twoim CV. Ona bardzo dużo o Tobie mówi. Są rekruterzy, dla których to jest najważniejsza informacja. Dla mnie najważniejszą jest inna, o której napiszę poniżej.

Jeżeli praca, którą szukasz, będzie Twoją kolejną pracą na pełnym etacie i masz już za sobą kilka lub kilkanaście lat doświadczenia pracy zawodowej, wówczas wpisz tylko te doświadczenia, które jakkolwiek mogą być przydatne na stanowisku o które się starasz. Czyli jeśli rekrutujesz np. do obsługi klienta, jak najbardziej dobrze jest wspomnieć, że pracowałeś jako kelner (np. na studiach), albo dorywczo na infolinii.  Jeżeli starasz się o pracę jako specjalista ds. tworzenia stron internetowych, pisanie że kiedyś pracowałeś przez miesiąc w sklepie zoologicznym nie ma dużego znaczenia i niepotrzebnie wydłuża CV. Rekruter szuka potwierdzenia, że masz odpowiednie umiejętności na dane stanowisko, a wypisanie 15 miejsc dorywczej pracy albo 8 restauracji w których kelnerowałeś, może utrudnić mu znalezienie tych naprawdę istotnych informacji.

Tak więc wypisywanie wszystkich zajęć i miejsc pracy:

  • TAK – jeżeli to jest Twoja pierwsza lub druga praca etatowa,
  • NIE – jeżeli jest to Twoja kolejna praca etatowa i masz za sobą kilka lub kilkanaście lat konkretnego doświadczenia zawodowego.

DODATKOWE KURSY, SZKOLENIA I UMIEJĘTNOŚCI – tutaj umieść wszystkie kursy i szkolenia, które ukończyłeś, jednak w pierwszej kolejności skup się na tych, które będą przydatne na stanowisku, na które aplikujesz. Przy każdym kursie czy szkoleniu napisz 1 góra 2 umiejętności jakie zdobyłeś podczas tego kursu czy szkolenia. Zwróć uwagę na to, aby nie były to slogany typu – nauczyłem się pracować pod presją lub nauczyłem się pracować w grupie, lub nauczyłem się wyznaczać swoje cele. Jeżeli możesz napisać tylko tyle, to lepiej nie pisz czego się nauczyłeś.

UMIEJĘTNOŚCI – Tutaj zamieść swoje umiejętności, które są umiejętnościami przydatnymi na danym stanowisku, a także umiejętnościami, które po prostu masz, a są ciekawe czy też wyjątkowe. Nie zdobyłeś ich na żadnym kursie ani szkoleniu. Otrzymałeś je jako dar od Boga, albo nauczyłeś się ich w jakiś inny sposób. Tutaj również zaznacz poziom znajomości języków.

                                   WAŻNE – w temacie poziomu znajomości języków pisz PRAWDĘ.

Tę umiejętność jest bardzo łatwo zweryfikować.

ZAINTERESOWANIA – I to jest właśnie najważniejszy punkt CV dla mnie. Ja od tego punku zaczynam czytać każde CV. No dobrze, zaczynam od spojrzenia na zdjęcie, później czytam imię i nazwisko i od razu przechodzę do zainteresowań. Bywa, że ten punk nazwany jest także Hobby. Tak też może być, jednak korzystniej brzmi Zainteresowania.

Dobrze by było, abyś zwrócił uwagę pisząc ten punkt na kilka rzeczy:

Po pierwsze – pisz prawdę.

Po drugie – pisz o tym co faktycznie Cię interesuje, a wręcz fascynuje. Nie pisz muzyka, jeżeli na pytanie rekrutera o to jaką muzyką się interesujesz odpowiesz – „Każdą, po prostu lubię słuchać muzyki.”

Po trzecie – napisz odważnie o tym co jest Twoim zainteresowaniem, Twoim hobby. Jeżeli jest to szydełkowanie – napisz (nawet jak jesteś mężczyzną), jeżeli jest to robienie zdjęć owadów w dużym przybliżeniu – napisz, jeżeli jest to historia powstania Twojego miasta – napisz. Jeżeli coś faktycznie Cię interesuje, fascynuje, napisz o tym. To świadczy o tym, czy jesteś ciekawym człowiekiem czy nie. Czy wyróżniasz się czymś z tłumu innych kandydatów. Czy w ogóle masz jakieś prawdziwe zainteresowania.

Po czwarte – nie pisz ogólników: książki, muzyka, film, podróże, itd. Staraj się doprecyzować – Muzyka – zwłaszcza z okresu baroku, Film – głównie kryminały, ze szczególnym uwzględnieniem „Columbo”, Podróże – planuję podróż do Australii za 3 lata, itd. Zaznacz co Cię interesuje i podaj konkretną informację w tym temacie.

Po piąte – bądź przygotowany na to, że ktoś z rekruterów również będzie interesował się danym tematem i chętnie z Tobą o tym porozmawia.

KLAUZULA CV – zamieść ją na samym dole CV.

 

To tyle, jeżeli chodzi o podstawowe informacje dotyczące CV.

 

JAK NAPISAĆ LIST MOTYWACYJNY

BARDZO WAŻNE – List motywacyjny piszesz dopiero wtedy, gdy wiesz do jakiej firmy będziesz go wysyłać. Wcześniejsze pisanie listu motywacyjnego mija się z celem. Dlaczego? O tym poniżej.

Nie będę się długo rozpisywać. Nadmienię tylko, że list motywacyjny, jak sama nazwa wskazuje, ma pokazać jaką masz motywację do pracy w danym miejscu, danej firmie, na danym stanowisku. List motywacyjny nie jest po to, abyś wypisywał peany na swoją cześć, jaki wspaniały jesteś, jakie masz osiągnięcia i właściwie to jesteś idealnym kandydatem. Nie.

W liście motywacyjnym pokaż co spowodowało, że zdecydowałeś się aplikować do danej firmy, jakie Twoje – KONKRETNE – umiejętności czy cechy osobowości i charakteru będą przydatne na danym stanowisku, co chciałbyś osiągnąć w danej firmie, jaką zdobyć wiedzę i doświadczenie. Pokaż, że faktycznie zapoznałeś się z oczekiwaniami i sposobem działania firmy.

Efektywny list motywacyjny pokazuje rekruterowi, że faktycznie przygotowałeś się do napisania tego listu, że znasz zarówno działalność firmy jak również obowiązki i zadania na danym stanowisku (przynajmniej ogólnie).

Możesz, jeżeli masz taką wiedzę, pokazać w jaki sposób mógłbyś podnieść poziom jakości i efektywności na danym stanowisku. Jeżeli nie masz takiej wiedzy, nie wymyślaj i nie pisz sloganów typu – „dzięki umiejętności pracy w grupie, będę ważnym i efektywnym członkiem działu produkcji.” To jest lanie wody i ma skuteczność odwrotną do zamierzonej.

List motywacyjny powinien zajmować maksymalnie 1 stronę A4. Powinien być napisany zwięźle, czytelnie i zrozumiałym językiem. Rekruter, zwłaszcza osoba robiąca pierwszy „przesiew” zazwyczaj nie jest specjalistą z tej dziedziny i tego stanowiska, na które rekrutujesz.

Jeżeli nie będzie rozumiała słów, zwrotów technicznych czy specjalistycznych, może ją to zrazić do kontaktu z Tobą. Możesz być spokojny, że w momencie, gdy zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną z osobą z działu, do którego aplikujesz, będziesz mógł pochwalić się zarówno swoją specjalistyczną wiedzą oraz będziesz mógł swobodnie używać bardziej wyszukanego słownictwa.

 

Wszystkie podstawowe informacje o tym jak napisać CV i LM już masz. W trzecim artykule podpowiem Ci co dalej z tym CV i LM zrobić, jakie kroki i działania podjąć, abyś był bliżej otrzymania Twojej PRACY MARZEŃ.

                              Osiągnąłeś poziom 30% SUKCESU

Jeżeli będziesz miał pytania do tego artykułu chętnie na nie odpowiem.

Kontakt do mnie ula@firmamuzyk.pl           

 

 

 

Urszula Bartkowska

Trener i coach. Praktyk sprzedaży od 19 lat. W trakcie swojej kariery zawodowej pracowała jako przedstawiciel handlowy, dyrektor handlowy, trener i rekruter przedstawicieli handlowych. Prowadzi szkolenia z zakresu sprzedaży i obsługi klienta. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Oboju.

Komentarze

komentarzy

Comments are closed.

Zapisz się na Newsletter

Potwierdzam, że zapoznałem/am się z Polityką Prywatności, dostępną TUTAJ oraz że zostałem poinformowany/a, iż moje dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i poddawane profilowaniu oraz że nie będą wysyłane do krajów trzecich (tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy). Wiem też, że mogę w każdej chwili wycofać moją zgodę, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano, na podstawie zgody, przed jej cofnięciem. Wyrażam zgodę Urszuli Bartkowskiej Muzyk na następujące operacje przetwarzania moich danych osobowych obejmujących adres email oraz imię, dokonywane w celu marketingu usług własnych Urszuli Bartkowskiej Muzyk: wysyłanie mi przez email spersonalizowanych informacji marketingowych (np. newslettera, materiałów edukacyjnych, zaproszeń na wydarzenia)."

Zgadzam się na wysyłanie przez Urszulę Bartkowską Muzyk informacji handlowych na udostępniony przeze mnie adres poczty elektronicznej, zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Top