Zapytałam ostatnio jednego przedstawiciela handlowego: Kiedy planujesz dzwonić do swoich klientów aby umówić się na spotkanie w przyszłym tygodniu? On odpowiedział: „nie wiem” ?
Jeżeli nie planujesz swojej pracy, swojej sprzedaży, ponosisz porażkę. Dlaczego? Dlatego, że nie wiedząc kiedy i co chcesz zrobić, nie wykonujesz wcześniej w odpowiednim czasie odpowiednich czynności. Pozostawiasz efekty przypadkowi.
Brian Tracy mówi: Porażka w planowaniu to planowanie porażki.
Uwierz mi tak jest. Przez ostatni rok uczyłam kilkudziesięciu przedstawicieli handlowych o planowaniu, o wyznaczaniu celów, o dążeniu do tego co się chce uzyskać w sprzedaży. Jestem zadziwiona jak wielu przedstawicieli handlowych nie planuje swojej sprzedaży. I nie mówię tu o planowaniu i wyznaczaniu celów np. na rok. Spotkać taką osobę wśród przedstawicieli handlowych to tak jakby znaleźć koniczynę czterolistną.
Zadziwiona jestem, że przedstawiciele handlowi nie planują swojego miesiąca, tygodnia, ba nawet dnia pracy. 90% przedstawicieli handlowych idzie na żywioł. Niby mają jakieś spotkania poumawiane, jednak najczęściej są to spotkania z przypadku. Czyli wykonali kilka, kilkanaście telefonów, bez zastanowienia dlaczego chcą się umówić właśnie z tym klientem i właśnie wtedy. Kilku klientów się umówiło, więc jak już mają te spotkania zapisane w kalendarzu (zdarza się, że nie mają ich nawet zapisanych) to jadą i rozmawiają z klientem. Bez planu, bez celu spotkania, bez wiedzy co chcą uzyskać na tym konkretnym spotkaniu i dlaczego.
Przedstawiciele handlowi nie planują swoich celów sprzedażowych. Dlaczego? Powodów jakie słyszę jest wiele. Przytoczę kilka z nich:
- w naszej branży nie da się zaplanować sprzedaży
- a co jak nie uda się tego osiągnąć
- skąd ja mam wiedzieć ilu klientów pozyskam w tym miesiącu, roku
- mam plan od szefa to po co mam wyznaczać swój cel
- jak wyznaczę cel i go zrobię to następnym razem szef będzie chciał abym sprzedał więcej
Bywa, że przedstawiciel handlowy mówi, że on planuje swoją sprzedaż. Że ma zaplanowane co będzie robił i dlaczego w danym dniu, tygodniu, miesiącu. Jednak jak proszę – ok, to pokaż mi Twój plan – słyszę: no ja mam ten plan w głowie.
Mam plan w głowie = NIE MAM PLANU !!!!!!!!!!!!!!
Przedstawicielu Handlowy zapamiętaj:
Planowanie sprzedaży wtedy jest planowaniem prawdziwym, efektywnym i na serio, gdy planujesz na PAPIERZE !!! Nie w głowie, nie w komputerze, nie w telefonie.
NA PAPIERZE!
W zeszycie, w kalendarzu, na kartce, itp.
Tak więc, jeżeli wcześniej tego nie robiłeś, a byłeś święcie przekonany, że planujesz swoją sprzedaż to obudź się. Tylko udawałeś, że to robisz i co gorsza oszukiwałeś sam siebie.
Czy Ty planujesz swoją sprzedaż?
Czy planujesz ją na papierze? Pisząc długopisem, ołówkiem, piórem. Podkreślając najważniejsze rzeczy kolorowym pisakiem?
Jeżeli tak – GRATULUJĘ. Z pewnością robisz tak, bo wiesz jakie to przynosi efekty.
Jeżeli nie – ZACZNIJ to robić już dziś. Tak, zacznij już, teraz. Zrób to dla siebie. Dla Twoich najbliższych, dla Twoich marzeń.
ROZWOJOWIEC:
Weź kartkę, długopis i napisz co jeszcze dzisiaj zrobisz. Co skończysz robić, co zaczniesz, co musisz zrobić, co chcesz. Napisz cokolwiek – zacznij działanie !
Nawet jeżeli na tej kartce znajdzie się tylko 1 rzecz to i tak super. Wykonałeś pierwszy krok.
Drugi wykonaj jutro rano. Zapisz co zrobisz w tym dniu. Kolejnego dnia zrób kolejny krok i kolejny.
A za jakiś czas. Zobaczysz i zrozumiesz jaka jest różnica jak zapisujesz swoje plany i jak ich nie zapisujesz.
Jeżeli będziesz miał jakieś pytania w temacie artykułu chętnie odpowiem. Napisz na adres ula@firmamuzyk.pl
Komentarze
Comments are closed.