Kto to jest przyjaciel ?
Kogo Ty nazywasz przyjacielem ?
Czy klient może zostać przyjacielem swojego Przedstawiciela Handlowego a Przedstawiciel Handlowy przyjacielem swojego klienta ?
Przyjaźń – więź łącząca dwoje lub więcej ludzi, oparta na wzajemnym zrozumieniu, wspólnych doświadczeniach.
Cechami idealnej przyjaźni są: zaufanie i wierność, życzliwość i szczerość.
Zdaniem św.bpa Józefa Sebastiana Pelczara są pewne warunki dla przyjaźni:
- zbliżenie serc
- wymiana dóbr między osobami
- podobieństwo temperamentów i charakterów
Sam akt nawiązywania przyjaźni ma również podłoże biologiczne – jest ściśle związany z tzw. pierwszym wrażeniem. Z badań wynika, że nieświadomą decyzję o chęci bliższego poznania danej osoby podejmujemy w ciągu zaledwie 10 minut od pierwszego z nią kontaktu.
Dla każdego człowieka słowo „Przyjaźń” ma odmienne znaczenie.
By przyjaźń była trwała , warto aby dwie osoby powinny pamiętać o kilku sprawach:
1. Zaufanie
2. Szczerość i Prawdomówność
3. Pomoc
4. Serce i Sumienie
Zobaczmy więc, jak można się zaprzyjaźnić z klientem ?
Zaufanie
Buduj je od pierwszego waszego kontaktu. Od pierwszego telefonu, od pierwszego spotkania, od pierwszej rozmowy.
Co buduje zaufanie z klientem ?
To proste: terminowość, dotrzymywanie słowa, ale też Twój wizerunek zewnętrzny, słownictwo jakiego używasz. Rozmawiaj z klientem nie tylko o sprawach zawodowych. Dowiedz się kiedy ma imieniny, urodziny, czy ma rodzinę, dzieci. Zapytaj jakie ma hobby. Klient to prawdziwy człowiek. Oprócz tego, że jest prezesem, dyrektorem, kierownikiem, ma też swoje prywatne życie i wiele razy potrzebuje dobrej szczerej rozmowy, porady czy też ciekawej dyskusji na tematy inne niż zawodowe.
Szczerość i Prawdomówność
Szczerość i prawdomówność to podstawa przyjaźni. Również z Twoim klientem. To one budują zaufanie, To one powodują, że relacje są coraz lepsze i każda ze stron może się czuć bezpieczna. Bądź szczery prawdomówny. Jeżeli zapomnisz o czymś co miałeś zrobić dla klienta nie kombinuj. Powiedz jak jest. Jeżeli coś zawaliłeś, zapomniałeś, przyznaj się, przeproś i napraw swój błąd. Jeżeli widzisz, że Twój produkt/usługa nie spełnia oczekiwań klienta, powiedz mu to, nawet wtedy, jeżeli będzie to groziło tym, iż stracisz go jako klienta. Gwarantuję Ci, że zachowasz go jako przyjaciela, a jest duża szansa, że w niedługim czasie, odzyskasz również jako klienta.
Pomoc
Pytania typu:
- w czym mogę jeszcze Panu/Pani pomóc ?
- w jaki sposób mógłbym jeszcze pomóc ?
- czy jest jakiś temat, poza tym o którym rozmawiamy, w którym mógłbym służyć Panu/Pani pomocą ? itp., itd….
Powinny na stałe wejść do zestawu pytań, które zadajesz klientowi podczas spotkania.
Im częściej będziesz w stanie mu pomóc, i faktycznie mu pomożesz ( np. polecisz mu dobrą szkołę językową do dziecka, zdobędziesz bilety na koncert, które są właściwie nie do dostania, załatwisz „złotą rączkę” do remontu), tym bardziej będziesz budował Jego zaufanie i więź między Wami.
Serce i Sumienie
Zawsze kieruj się sercem i miej czyste sumienie. Bądź empatyczny, wyrozumiały. Zadawaj sobie pytanie: co bym mu powiedział, co bym zrobił w tej sytuacji, jak bym się zachował, gdybym kierował się sercem. Rób wszystko, aby zawsze móc spojrzeć klientowi prosto w oczy 🙂
Życzę Wam wspaniałych przyjaźni z Waszymi klientami 🙂
Jeżeli będziesz miał jakieś pytania w temacie artykułu, chętnie odpowiem 🙂
Urszula Bartkowska
Kontakt do mnie:
501365507
Komentarze
Comments are closed.